پس از ترور شهید اسماعیل هنیه و نقض حاکمیت ملی ایران از سوی رژیم اسرائیل، اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شد از رایزنی‌ تلفنی با تعدادی از مقامات خارجی تا درخواست برای برگزاری نشست شورای امنیت و تشکیل اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی.

از برگزاری نشست شورای امنیت تا درخواست اجلاس فوق‌العاده OIC در پی ترور شهید هنیه

بامداد چهارشنبه دهم مرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه مهمان رسمی دولت ایران به همراه محافظش به دست صهیونیست‌ها در تهران. اقدامی که واکنش‌های داخلی و خارجی را در محکومیت این اقدام تروریستی رژیم اسرائیل به همراه داشت.حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، مهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.مسعود پزشکیان رئیس جمهور هم در واکنش به این اقدام تروریستی در پیامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

انتظار از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی

ناصر کنعانی هم در اظهاراتی با بیان اینکه بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت، تأکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی بین ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.وزارت امور خارجه هم پس از این ترور در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام متجاوزانه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود، انتظار دارد که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت مشروع آنان در برابر اشغالگری، رژیم اسرائیل را به طور جدی و مؤثر مورد مؤاخذه قرار داده و تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاد کنند.علی باقری سرپرست وزارت خارجه هم در پیامی این اقدام تروریستی را نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و بی‌حرمتی به امنیت‌ ملی و تمامیت سرزمینی ایران خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه نفرت‌انگیز را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کرده و بر حق خود برای پاسخ مناسب تأکید می‌کند.

برگزاری نشست شورای امنیت

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل هم در این رابطه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان نامه نوشت و ضمن محکوم کردن ترور شهید هنیه اعلام کرد که ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع برای پاسخ قاطع و فوری، تردید نمی‌کند.ایروانی همچنین خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل شد که همان شب (چهارشنبه) این نشست برگزار شد، گرچه آمریکا و برخی همراهان اروپایی‌ مانع از صدور بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام تروریستی شدند، ولی آنگونه که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با علی باقری اعلام کرده این کشور پیش‌نویس بیانیه‌ای را در چارچوب گروه دوستان منشور ملل متحد در محکومیت این اقدام تجاوزکارانه تهیه کرده که بزودی در سازمان ملل نهایی و صادر خواهد شد.

حق ذاتی خود را برای پاسخ قاطع محفوظ می‌داریم

در همین خصوص علی باقری در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام برخی کشورهای اروپایی در همراهی با آمریکا در جلوگیری از محکومیت ترور شهید هنیه از سوی شورای امنیت را تقبیح کرد.امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت ضمن قدرانی از فدراسیون روسیه بابت تشکیل این نشست اضطراری و تشکر از چین و الجزایر که درخواست برگزاری این نشست را مطرح کردند، با بیان اینکه ترور شهید هنیه بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد، تصریح کرد: حق ذاتی خود را برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌داریم.نماینده روسیه در این نشست گفت که ترور هنیه ضربه جدی به مذاکرات آتش‌بس غزه است. نماینده چین هم اظهار داشت: «ترور اسماعیل هنیه تلاشی آشکار برای کارشکنی در تلاش‌ها برای دستیابی به صلح بود.»نماینده الجزایر هم با بیان اینکه اسرائیل حاکمیت ایران را نقض کرد، گفت که «اسرائیل سیاست خون‌ریزی و دکترین زمین سوخته را در پیش گرفته است».«حملات مکرر اسرائیل به لبنان، سوریه و ایران، و ترورهای جنایتکارانه را محکوم می‌کنیم». واکنش نماینده عراق به این ترور بود. نماینده سوریه نیز هشدار داد که «بی‌توجهی اسرائیل به قوانین بین‌المللی ممکن است به آتش‌گرفتن کل منطقه منجر شود». نماینده لبنان هم در این نشست ترور هنیه را محکوم کرد.

رایزنی‌های تلفنی

مسعود پزشکیان رئیس جمهور نیز پس از این اقدام تروریستی در گفت‌وگویی با خلیل الحیه جانشین دفتر سیاسی حماس در غزه اعلام کرد که رهبری، ملت و دولت ایران ذره‌ای از حمایت ملت مظلوم فلسطین کوتاه نخواهند آمد و با عزمی راسخ‌تر به پشتیبانی از محور مقاومت و خصوصا مردم فلسطین و مظلومان غزه ادامه خواهند داد.علاوه بر این، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه نیز با وزرای خارجه قطر، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، عمان، اردن، روسیه، الجزایر و دبیرکل سازمان ملل متحد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد. او همچنین به رئیس شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نامه نوشت.درخواست برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به این جنایت تروریستی آشکار و نقض تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از جمله موارد مورد بحث در این تماس‌ها و در نامه‌های ارسالی بود. سرپرست وزارت امور خارجه در همه این تماس‌ها و نامه نگاری‌ها با محکوم کردن اقدام تروریستی اسرائیل بر حق ذاتی و مشروع ایران در پاسخ قاطع و پشیمان کننده به این رژیم تأکید کرده است.

باقری در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه خواهد شد و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ صلح و ثبات بین‌المللی در مقابل این رژیم جنایتکار بایستد. علی باقری در همین ارتباط با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی‌اش عنوان کرد: در این گفت‌وگوها درخواست برگزاری نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی را به منظور بررسی و محکومیت این اقدام بزدلانه و تروریستی رژیم صهیونیستی و پاسخگو ساختن این رژیم در قبال جنایات ارتکابی مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.